از آنجا که نحوه نوشتن دفاتر قانونی و ثبت اطلاعات در دفاتر تابع قوانین خاصی است، این مسئله به یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های برخی حسابداران تبدیل شده است. در دوره تحریر دفاتر قانونی در تبریز بر آن شدیم تا شما را با دفاتر قانونی، شیوه تهیه و صفر تا صد نحوه تحریر دفاتر قانونی آشنا نماییم.

یکی از مهم‌ترین تکالیف قانونی بسیاری از کسب و کارها، نگارش صحیح دفاتر قانونی است؛ به نحوی که مورد پذیرش سازمان مالیاتی باشد. دفاتر قانونی درواقع دفاتری است که مودیان بایستی تمام رویدادهای مالی روزانه خود را در آن ثبت و تنظیم کنند تا تمام مستندات مالیات در این دفاتر ثبت و نگهداری شود، دفاتر قانونی قبل از پایان هر سال پلمپ شده و تمام رویداد های مالی و اطلاعات ثبت و در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می گیرد.

برای موفقیت و استخدام در حوزه حسابداری همین حالا با کارشناسان آموزشگاه آپادانا تماس بگیر

آموزش تحریر دفاتر قانونی در تبریز

در دوره آموزش تحریر دفاتر قانونی یا همان دفتر نویسی آموزش روش ها و متد جدید دفتر نویسی را به راحت ترین شکل ممکن فرا می گیرید تا با مهارت تحریر دفاتر بتوانید در بازار کار حسابداری به درآمد بالایی برای خود برسید و از شیوه سنتی دفترنویسی که بسیار زمانبر و پر مشقت بود رها شوید تا با انگیزه و علاقه راحتی بیشتری از شغل حسابداری لذت ببرید.

آموزشگاه آپادانا بر آن است تا با برگزاری دوره های آموزش تحریر دفاتر قانونی در تبریز گامی مثبت در جهت رشد مهارت های فردی اشخاص بردارد.

برای ثبت نام در دوره های حسابداری در تبریز با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

آشنایی با تحریر دفاتر قانونی

یکی از مراحل فرآیند حسابداری و مالیاتی تحریر دفاتر قانونی است. دفاتر قانون، دفاتری هستند که هر واحد اقتصادی و تجاری موظف است کلیه رویدادهای مالی خود را در آن ثبت و ضبط نماید.دفاتر باید به نحوی باشد که علاوه بر نشان دادن عملیات مالی یک شرکت، دسترسی به آن را بر اساس ضمائم سند، تسریع و تایید کند.سازمان اقتصاد و دارایی، اولین موردی که بر اساس بند 2 ماده 97 برای رسیدگی درخواست می کند دفاتر قانونی هستند و به همین دلیل مهارت نوشتن دفاتر در جامعه حسابداری بسیار کاربردی و پردرآمد می باشد.

دوره تحریر دفاتر قانونی در تبریز

اهمیت نگارش دفاتر قانونی حسابداری

این دفاتر بازتابیده وضعیت همه حساب های یک واحد تجاری می باشد و همچنین یک سند رسمی برای کم شدن اشتباهات حسابداری به خصوص در زمینه فقدان ثبت معامله ها یا هر گونه اشتباه دیگر به حساب می آید . این دفاتر تمام جزئیات یک حساب را از گروه تاریخ، اندازه ی مقدار معامله، مانده های بدهکار یا طلبکار و … را به صورت واضح بازتابیده و در اختیار استفاده کننده از آن قرار می دهند . همچنین دفاتر قانونی به دلیل طبقه بندی اعمال به ترتیب تاریخ وقوع یا اتفاق، دسترسی های بعدی به آن اطلاعات را برای ما آسان می‌ کنند.

انواع دفاتر قانونی یا دفاتر حسابداری

هر یک از دفاتر حسابداری قانونی برای ثبت اطلاعات ویژه‌ای تهیه شده‌اند؛ به نمونه‌های زیر دقت کنید:

دفتر روزنامه

 اشخاص حقوقی یا حقیقی کلیه رویدادهای مالی و محاسباتی خود را با رعایت اصول و موازین و استانداردهای پذیرفته شده حسابداری و به ترتیب تاریخ وقوع در این دفتر ثبت می‌نمایند. در ادامه نمونه ای از دفتر روزنامه را مشاهده می‌کنید(دوره حسابداری در تبریز).

دفتر کل

عملیات ثبت شده در دفتر روزنامه برحسب سرفصل یا کدگذاری حساب‌ها در صفحات دفتر کل ثبت می‌شوند؛ به این ترتیب تنظیم صورت‌های مالی اساسی (صورت سود و زیان و ترازنامه) ساده‌تر خواهد بود.

دوره تحریر دفاتر قانونی در تبریز

دفتر مشاغل (دفتر درآمد و هزینه)

 صاحبان مشاغل گروه دوم و سوم می‌توانند معاملات خود را به ترتیب تاریخ وقوع در این دفتر ثبت نمایند؛ به طوری که در پایان سال تعیین جمع درآمد و هزینه شغلی مودی و تنظیم حساب سود زیان از آن امکان پذیر باشد. حداقل ستون‌های این دفتر عبارتند از: تاریخ، شرح معاملات، درآمد، هزینه و دارائی‌های قابل استهلاک

پس از آخرین اصلاحیه آیین نامه تحریر دفاتر قانونی، تنها ملاک ارزیابی حوزه مالیاتی رسیدگی به دفاتر پلمپ قانونی، دفاتر روزنامه و کل است و دفاتر درآمد و هزینه از معیارهای ارزیابی حذف شده است.

دفتر معین

 برای تفکیک هر یک از حسابهای دفتر کل برحسب شرایط حساب از دفتر معین ویژه‌ای استفاده می‌شود. از انواع دفاتر معین می‌توان به معین بدهکاران، بانک و اموال اشاره نمود؛ کارت‌های حساب (دستی یا ماشینی) نیز از نمونه‌های دفاتر معین است.

دفتر دارایی

در گذشته کلیه دارایی‌های (منقول و غیرمنقول) و همچنین مطالبات و دیون اشخاص (حقیقی و حقوقی) در این دفتر ثبت می‌شد؛ (ماده 9 قانون تجارت) امروزه با رواج استفاده از ترازنامه، نیازی به تهیه دفتر دارایی و نوشتن دفتر اموال نیست.

دفتر کپیه

 در گذشته کلیه صورتحساب‌ها و نامه‌های اداری به ترتیب تاریخ وقوع در دفتری با عنوان دفتر کپیه ثبت می‌شد؛ (ماده 10 قانون تجارت) امروزه استفاده از نرم‌افزارهای حسابداری نیاز به این دفتر را از بین برده‌اند.

ثبت نام دوره حسابداری

ثبت نام دوره های حسابداری در تبریز

مهارت هایی که در دوره تحریر دفاتر قانونی فرامیگیرید
  • ارتقا سطح دانش و مهارت حسابداری
  • توانایی تجمیع اسناد حسابداری
  • توانایی نوشتن دفاتر روزنامه و کل
  • توانایی جمع آوری اسناد مثبته
  • افزایش بهره وری در جامعه حسابداری
میانگین رتبه 5/5 تعداد رای (2 امتیاز)